Studeertips van het studeerlokaal

13 november 2020

Over 1 week start de eerste toetsweek van uw zoon/dochter op het Dendron College en vraagt u zich misschien af hoe kan ik mijn kind het beste ondersteunen.

Het allerfijnste is natuurlijk wanneer hij/zij vol vertrouwen deze periode tegemoet gaat en de ervaring gaat hebben dat de goede voorbereiding leidt tot voldoende resultaten. Hiervoor hebben alle brugklasleerlingen een toetsweek-planner ingevuld. Hier hebben ze op aangegeven wanneer ze gaan studeren en hopelijk ook wat ze dan precies gaan doen.

Wat kunt u hier nu mee?

  • U kunt als ouder aan uw zoon/dochter vragen om zijn/haar toetsweekplanner aan u toe te lichten. Zodat u weet wat zijn/haar plan van aanpak gaat zijn. 
  • Mocht u zien dat er weinig herhaling is ingebouwd in de voorbereiding dan kunt u dit misschien bespreekbaar maken. Liever 6x 15 minuten leren dan 1x 2 uur. Door de herhaling kunnen de hersenen het beter onthouden. 
  • U kunt vragen of hij/zij het fijn vindt wanneer u in de toetsweek bij een bepaald vak ondersteunt door bijv. de woordjes te overhoren, samen begrippen door te nemen of als toehoorder dienen wanneer ze iets wat ze geleerd hebben aan u proberen uit te leggen. 
  • U kunt ze voorzien van “brainfood”, de hersenen werken extra goed wanneer ze voldoende vetten en oliën binnen krijgen zoals: noten, bananen, vette vis en chocolade. Vooral dat laatste zal gewaardeerd worden door uw kind 😉 
  • U mag ze tijdens het studeren erop wijzen dat het ook belangrijk is om regelmatig te rusten omdat de hersenen ook een spier zijn en naast inspanning dus ook ontspanning nodig hebben om te kunnen groeien. 
  • En dat het extra fijn is wanneer de hersenen in zo’n rustperiode even niet hoeven te denken dus stuur ze dan vooral even naar buiten voor frisse lucht en/of iets actiefs i.p.v. telefoongebruik. 
  • Merkt u dat de telefoon wel eens een grote bron van afleiding kan zijn en uw zoon/dochter het lastig vindt om zich te concentreren. Laat hem/haar de telefoon als hulpmiddel inzetten en gebruik de apps die hieronder opgesomd staan om ervoor te zorgen dat deze de concentratie tijdens het studeren verhoogt. 
  • Vind uw zoon/dochter het heel lastig om de grote hoeveelheid stof allemaal te onthouden dan zou de volgende link het proberen waard zijn: geheugenpaleis, deze truc werkt goed om moeilijke woorden of begrippen toch te kunnen onthouden. 

App-lijst voor het behouden van de focus op het studeren en minder snel afgeleid te worden door social media/telefoon

Calm
Even tot rust komen tijdens het studeren door. Je kunt pauzes inlassen van twee, vijf, tien, vijftien of twintig minuten terwijl je ondertussen naar rustgevende beelden kijkt.

Cold Turkey
Verslaafd aan social media kanalen? Met Cold Turkey kun je ze gemakkelijk (tijdelijk) uitschakelen.

Flux
Deze app denkt aan je ogen: het past de sterkte en kleur van je scherm aan aan het moment van de dag. Helder overdag, wat donkerder in de avond.

Forest

Doordat je van je telefoon af blijft, laat je verschillende bomen groeien in jouw bos van concentratie. Je kan steeds zelf instellen voor hoeveel minuten je van plan bent van je telefoon af te blijven en je boom verschilt dan ook in grootte als je een langere tijd instelt. 

Headspace
Een app die het trainen van je brein en meditatie combineert. Zen door je toetsperiodes heen dus.

Mindroid
Deze app belooft bevordering van het brein door “relaxation, meditation, creativity or sleep state of your mind depending on the selected program”.

Noisli
Verbeter je focus en geef je productiviteit een boost. Ook geschikt om irritante omgevingsgeluiden te blokken.

Pomodoro
Een handige timer waarbij je steeds 25 minuten actief bezig bent en daarna vijf minuten pauze krijgt. Na vier rondes van 25 minuten mag je een kwartier tot half uur pauze nemen.

Punchtime
Een handige app om bij te houden hoe lang je met bepaalde taken bezig bent, die je overigens ook makkelijk kunt indelen en labelen. De app werkt in combinatie met Trello.

Selfcontrol
Hiermee blok je zelf je toegang tot bepaalde websites, social media accounts, mailbox, enzovoorts. De tijd bepaal je zelf. Pas na het aflopen van de ingestelde tijd of het opnieuw opstarten van je computer krijg je weer toegang tot de geblokte kanalen.

TimeTune Schedule Planner
Bevordert je dagelijkse routine en laat je makkelijker taken afstrepen. Minder verloren minuten dus.

Toggl
Een fijne timer en voor alles te gebruiken, of het nu je studietempo of sportroutine is.

Twilight
Teveel aan je hoofd en moeite om in slaap te vallen? Daar kan deze app je bij helpen.

Succes voor de beginnende student en voor u als betrokken ouder tijdens deze eerste echte toetsweek!

Met vriendelijke groeten, Janneke Coenders

Janneke@studeerlokaal.nl

< Terug naar nieuwsoverzicht