Minister Slob op bezoek bij SOOOOL10-14 op het Dendron College

11 november 2019

Op 11 november bracht Arie Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, een bezoek aan het Dendron College voor een gesprek met leerlingen, ouders en docenten van SOOOOL10-14. Dit is een tienerschool voor kinderen van 10 tot 14 jaar. De minister bezocht de school in het kader van ‘Curriculum.nu’, een programma dat inzet om op het opnieuw bepalen van de onderwijsinhoud. SOOOOL10-14 werkt met haar ontwikkelteam actief aan het leergebied Burgerschap. SOOOOL10-14 is ontstaan uit een samenwerking tussen het CITAVERDE College, Dynamiek Scholengroep en het Dendron College.

“Learning by doing” is het devies van SOOOOL. Leren doe je niet alleen binnen de klas, maar ook buiten het lokaal. Leerlingen in de leeftijd van 10 tot 14 jaar zijn zo praktisch mogelijk bezig. Ze gaan op excursie, krijgen les van experts en lopen snuffelstages. Ook in de les werken ze met eigen onderzoeksvragen. Die zijn heel breed, van “Kun je koffie schenken in de ruimte” tot “Naar welke school wil ik na SOOOL”. Zo leren ze al jong midden in de maatschappij te staan en te werken aan ‘burgerschap’. Minister Slob nam de tijd om naar Horst te komen en in gesprek te gaan met leerlingen, ouders en medewerkers over hun ervaringen.

Aanhaken bij onderwijsvernieuwing

In Curriculum.nu lag een mooie kans om aan te haken bij landelijke onderwijsontwikkelingen. Het leergebied Burgerschap sloot het beste aan bij de visie van het tienercollege. Burgerschapsonderwijs bestaat straks in het nieuwe curriculum uit een aantal bouwstenen waaraan het ontwikkelteam van SOOOOL10-14 nu al heel bewust werkt. Zo is er een project met de Gemeente Horst aan de Maas waarbij leerlingen actief meedenken over actuele kwesties in de gemeente, zoals de aanleg van het zwembad.

“Geen eindpunt, maar een tussenstation”

Tijdens het bezoek van de minister blikten leerlingen en hun docenten aan de hand van foto’s terug op legio burgerschapsactiviteiten. Leerlingen vertelden de minister onbevangen over hun ervaringen rond Burgerschap en loopbaanleren. Narin (11): “Ik had als ‘quest’ waar frikandellen van gemaakt worden. Daarvoor ben ik op snuffelstage bij de dorpsslager gegaan”. Rondom het thema duurzaamheid werd verteld dat er insecten geproefd werden. “En hoe smaakte dat?” vroeg Slob geïnteresseerd. Sarah (11) “Eigenlijk hadden ze geen smaak. Een beetje zoals water, maar dan hard”.

Het thema ‘democratische cultuur’ werd uitgebreid besproken. De leerlingen mochten tijdens het schooljaar zelf aangeven wat ze nodig hadden om goed te kunnen leren. Zo kwam er een blauwe muur, maar ook een huisdier in de klas. Er kon gekozen worden tussen een slang of drie cavia’s. De leerlingen vertellen: “De meeste stemmen waren voor de slang, maar toch kwamen er cavia’s. Want er waren drie meisjes zo bang voor slangen dat ze anders niet meer naar school wilden. We hebben er met zijn allen over gepraat en wel als voorwaarde gesteld dat zij dan de cavia’s moesten verschonen”. Minister Slob herkent het dilemma: “Zoiets is een heel mooi proces, dealen en wheelen noemen wij dat. Soms is het ingewikkeld om tot een besluit te komen, maar het is mooi als het dan lukt”.

Hierna volgde er een gespreksronde met het ontwikkelteam, docenten maatschappijleer en ouders. Dorien Stals, teamleider van SOOOOL10-14 is trots op de tienerschool. “We zijn rondom burgerschap gestart in de buitenwereld, want daar gebeurt het. We hebben bedrijven, instellen en ouders gevraagd wat zij de taak van de school vonden en om ideeën hoe we dit vorm kunnen geven. Daarnaast waren er werksessies met leerlingen, ouders en docenten.” De aanwezige ouders geven aan hoe belangrijk het thema is “Het is een voorbereiding op het leven”.  Dorien Stals “Precies! Voor ons is dit dan ook zeker geen eindpunt, maar een tussenstation. We willen het liefst ook doorgaan met bouwstenen van curriculum.nu bij SOOOL10-14.

Minister Slob is onder de indruk: “Wat mij betreft stopt het hier ook niet en is de volgende stap om in de bovenbouw zaken te herzien. We gaan zeker ons best doen dit verder te tillen. Dit is een unieke kans om vakken met elkaar te integreren en daar willen we scholen die daarvoor kiezen ook de ruimte voor geven.”

< Terug naar nieuwsoverzicht